Prowadzenie gry¶
Niniejszy artykuł opisuje zasady prowadzenia rozgrywki na świecie Nerthus.
Wersja robocza
Treść tego artykułu jest w fazie konsultacji i nie stanowi oficjalnie obowiązujących reguł prowadzenia gry, pomimo, że opisuje wiele stosowanych już w praktyce zasad dotyczących organizacji Wątków, Sesji i szeroko pojętego role-playu na Nerthusie.
Wszystkie osoby chętne do wyrażenia opinii na temat tego artykułu mogą wypowiedzieć się na dedykowanym Wątku na serwerze Discord PRF: Dyskusje o zasadach prowadzenia gry.
Wersja RAW tego pliku jest dostępna tutaj: https://pastebin.com/raw/K0PF9pd6
Cel gry¶
Gra fabularna na Nerthusie polega na wspólnym opowiadaniu historii Postaci, których losy splatają się w świecie przedstawionym gry Margonem, w krainie o tej samej nazwie. Można to przyrównać do gry w niekończącą się opowieść, której poszczególne części rozwijają się równolegle.
Aby utrzymać przyjazne środowisko gry i zapewnić wszystkim jej uczestnikom doświadczenie oparte o fair-play, należy stosować się do nerthusowych Standardów Społeczności.
Definicje¶
W niniejszym artykule stosuje się zestaw definicji ułatwiających zrozumienie ról przyjmowanych przez osoby tworzące historię, a w związku z tym są one nieco okrojone względem ich pierwotnych definicji stosowanych w Nerthusie jako serwerze gry Margonem. Niektóre z tych definicji są rozwijane w poszczególnych sekcjach tego artykułu.
- Gracz: osoba posiadająca co najmniej jednego Bohatera.
- Postać: fikcyjna osoba występująca w świecie gry.
- Bohater: Postać należąca wyłącznie do jednego Gracza.
- NPC: ang. Non Player Character, czyli Postać niezależna, w którą wciela się Narrator lub Nawiedzający.
- Narrator: osoba upoważniona do tworzenia narracji opisujących świat przedstawiony w sposób wykraczający poza możliwości Graczy.
- Nawiedzający: osoba wcielająca się tymczasowo w NPC.
- Radny: osoba koordynująca całokształt rozgrywki fabularnej.
- Sesja: zorganizowane spotkanie Graczy, Narratorów lub Nawiedzających w celu odgrywania Postaci.
- Wątek: rozdział w opowiadanej historii, skupiony na określonym jej aspekcie. Zazwyczaj składa się z wielu Sesji.
- Repozytorium: Baza danych dostępna wyłącznie dla Radnych i Narratorów, zawierająca informacje o poprowadzonych Wątkach, Sesjach oraz poczynaniach Postaci, jak i wszelką dodatkową wiedzę na temat świata gry.
Sposoby komunikacji i procesowania treści dotyczących gry¶
Jest kilka miejsc uznawanych za źródła prawdy dotyczące prowadzenia gry:
- Czat i skrzynka pocztowa w grze Margonem
- Wewnętrzny dział Nerthusa na forum Margonem
- serwer Discord PRF
- serwer Discord Narratorów - dostępny jedynie dla Narratorów i Radnych
- Repozytorium - dostępne jedynie dla Narratorów i Radnych
Oznacza to, że wszelka treść (posty, wiadomości, wpisy, dokumenty, etc.) obecna w tych miejscach jest uznawana za istotną z punktu prowadzenia gry. Jednocześnie, treść znajdująca się w innych miejscach (np. wiadomościach prywatnych na dowolnym komunikatorze czy osobnych serwerach Discord), nie jest uznawana za ważną z punktu widzenia gry.
Dopuszczalne jest umieszczanie odnośników do zewnętrznych plików (np. dokumentów Google) w dowolnym z wyżej wspomnianych miejsc w formie załącznika, pod warunkiem niezmienialności treści pliku lub możliwości weryfikacji zmian w jego wersjach przez wszystkie osoby mające do nich dostęp.
Nawiedzanie¶
Tymczasowe wcielanie się w NPC nazywane jest Nawiedzaniem. Mogą to robić Narratorzy lub Nawiedzający, w obu przypadkach otrzymujący stosowne uprawnienia od Radnych. Nawiedzający dysponują szczątkową (wystarczającą w kontekście prowadzonych Wątków i Sesji) kartą postaci danego NPC.
Zachowanie nawiedzanej Postaci musi być zgodne z:
- jej kartą postaci,
- jej dialogami w podstawowej wersji gry (jeżeli nawiedza się Postać występującą domyślnie w Margonem),
- instrukcjami Radnych lub Narratorów.
Długość Nawiedzania oraz kluczowe aspekty działalności nawiedzanej Postaci są ustalane z:
- Radą, jeśli Nawiedzanie jest międzyWątkowe,
- Narratorem wiodącym, jeśli Nawiedzanie jest w kontekście pojedynczego Wątku.
Prowadzenie Wątków¶
Wątki mogą dotyczyć różnych spraw i mieć różną długość, a także niekoniecznie muszą mieć zakończenie. Są inicjowane przez Graczy (jako aspekty działań ich Bohaterów) lub Narratorów (jako aspekt rozwijający świat przedstawiony).
Zależnie od rodzaju Wątku, stosuje się różne metody zarządzania nimi:
- Prywatne Wątki zamawiane przez Graczy są domyślnie traktowane jako Wątki indywidualne i są obsługiwane przez Radnych,
- Duże Wątki (o dotkliwych skutkach dla świata przedstawionego lub angażujące liczne Postaci) muszą mieć Narratora wiodącego, Narratora wspierającego i Radnego koordynującego.
Wszystkie Wątki otwarte (dostępne dla wszystkich Graczy) są traktowane jak duże.
Definicje dotyczące Wątków¶
- Organizator: osoba wiodąca w Wątku, która określa jego charakter i koordynuje Graczy, Narratorów i Nawiedzających. Odpowiada za organizację Sesji i gromadzenie wszystkich informacji potrzebnych do prawidłowego prowadzenia Wątku i przekazywanie ich osobom uczestniczącym.
- Narrator wiodący: Narrator odpowiedzialny za wszystkie najważniejsze narracje w danym Wątku oraz stan wiedzy zapisywanej w Repozytorium.
- Narrator wspierający: Narrator pełniący funkcję pomocniczą, ograniczoną do bezpośredniego wsparcia podczas prowadzenia Sesji.
- Radny koordynujący: Radny stanowiący tzw. backup Narratora wiodącego. W razie niedyspozycji Narratora wiodącego przejmuje jego obowiązki.
Proces prowadzenia Wątku¶
- Wyznaczany jest Organizator Wątku. Może być to Gracz, Narrator lub Nawiedzający. Rada musi zatwierdzić Organizatora.
- Rada tworzy na serwerze Discord PRF dedykowany kanał dla Wątku, niezależnie od jego rozmiaru - dotyczy to zarówno Wątków indywidualnych dla pojedynczych Graczy, jak i Wątków otwartych.
- Organizator gromadzi uczestników Wątku (Graczy, Narratorów i Nawiedzających). W przypadku Wątków otwartych, daje co najmniej 3 pełne dni (od daty opublikowania informacji o Wątku) na zapisanie się do niego, a następnie ustala listę uczestników.
- Organizator ustala z uczestnikami zakres Wątku, jego charakter oraz planowany czas trwania. Gromadzi uwagi i życzenia osób uczestniczących.
- Każda kolejna Sesja jest umawiana przez Organizatora z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem. W przypadku dużych Sesji (gdzie jej rozmiar jest czysto uznaniowy), zalecane jest wybranie terminu zapasowego.
- W momencie zakończenia każdej Sesji, Narrator wiodący musi umieścić w Repozytorium przynajmniej szkielet notatki z Sesji, zawierający: logi z czatu, listę Postaci uczestniczących oraz przydzielane im punkty.
- Wraz z zakończeniem Wątku, Organizator gromadzi uwagi od uczestników i koordynuje z Narratorem wiodącym jego ostateczne efekty zapisywane w Repozytorium. W przypadku szczególnie długich Wątków (lub niekończących się), takie działanie ma być podejmowane co tzw. półfinał.
Przykładowe Wątki¶
- Rozwój umiejętności magicznych zaklinacza,
- Nawiązywanie znajomości ze strażnikiem zamkowym,
- Kariera naukowa na uniwersytecie,
- Przygotowywanie i wykonanie napadu na skarbiec miejski,
- Kampania wojskowa,
- Prowadzenie spraw organizacji,
- Polityka na najwyższych szczeblach pewnego miasta.
Prowadzenie Sesji¶
Pojedyncze Sesje, oderwane od innych Wątków, traktuje się jak Wątki złożone z jednej Sesji.
Sesje można grać w dowolnej konfiguracji - od solowych działań pojedynczych Bohaterów, po rozbudowane interakcje z udziałem Graczy, Narratorów i Nawiedzających. Domyślnie mają miejsce o określonej porze, w zakresie rozciągającym się do kilkunastu godzin poprzedzających lub następujących po czasie rzeczywistym.
W sytuacji, w której oczekiwana jest reakcja świata przedstawionego (np. NPC), zawczasu powinien być do niej przypisany Narrator lub Nawiedzający. Natomiast, jeżeli pewne aspekty świata przedstawionego mogą zostać predefiniowane (np. cena artykułów w sklepie odwiedzanym przez Bohatera), wówczas uczestnicy Sesji powinni ustalić je z Radą przed rozpoczęciem gry.
Definicje dotyczące Sesji¶
- Deklaracje: Sesje bez udziału Narratora, zgłaszane przez jej uczestników do Rady. Więcej można przeczytać w artykule Deklaracje.
Przykładowe Sesje¶
- Trening walki na miecze,
- Zajmowanie się zwierzęciem,
- Zakup magicznego zwoju u zaklinacza,
- Spotkanie znajomych w karczmie,
- Spacer po lesie,
- Napad na karawanę,
- Proces sądowy schwytanego złodzieja,
- Negocjacje pomiędzy organizacjami,
- Bitwa o miasto,
- Uporanie się z potworem nękającym okolicę.
Odnotowywanie Sesji w Repozytorium¶
Sesje (a także Deklaracje) muszą być odnotowywane w Repozytorium.
W tym celu stosuje się określony szablon, w którym komponenty zawarte w nawiasach klamrowych ({
oraz }
) stanowią zmienne podmieniane przez osobę sporządzającą notatkę.
Co do zasady, składa się z trzech głównych komponentów:
- Nagłówka i ogólnego opisu całej Sesji,
- Szczegółowych notatek zawierających przebieg Sesji w poszczególnych lokacjach,
- Listy zawierającej logi, przyznawane PU, objaśnienia dla Narratorów, efekty Sesji i komunikaty otrzymywane przez Postaci in-game po wprowadzeniu notatki do Repozytorium.
Legenda notatki z Sesji w Repozytorium¶
- Nagłówek: Zaczynający się od znaków
###
, stanowi podstawowy identyfikator Sesji w Repozytorium. Przykład z trzech różnych Sesji:### 2025-01-25, Karendar zleca naprawę napierśnika Alrikowi, Anward
### 2025-10-13, Velrose z przyjaciółmi podejmuje zemstę na zakonnikach, Brimm Schadenfreude
### 2025-03-01, Lorenzo i Gretrut zapoznają się z Alvarem Vonikurem, Rivian Devisson
- Opis ogólny całej Sesji: Skrócony opis tego, co stało się na Sesji. Przykład z trzech różnych Sesji:
Karendar odwiedził kowala Alrika, aby zlecić mu naprawę dziurawego napierśnika.
Velrose zaprosiła dwóch rycerzy z Zakonu Czerwonego Sokoła do karczmy, w której ich zaatakowała, mając przygotowaną przez Vandę i Fredricka zasadzkę.
Lorenzo i Gretrut przyszli z butelką dobrego wina do rezydencji Vonikur, w której porozmawiali z Alvarem.
- Lokacje: opis przebiegu Sesji z chronologicznym podziałem na lokacje. Przykład z pojedynczej Sesji:
#### Nithal
;Lorenzo de Clemente oraz Gretrut Szpon teleportowali się do Nithal. Na targu miejskim nabyli butelkę Karmazynowego Pirata, za którą dali dziewięćdziesiąt talarów. Następnie, udali się do rezydencji Vonikurów.
#### Nithal/Rezydencja Vonikur
;W rezydencji zostali podjęci przez gosposię, która kazała im czekać chwilę. Wkrótce zostali zaproszeni do salonu, w którym dali Alvarowi prezent, a następnie zagrali z nim w karty. Po partyjce makao, gospodarz zaoferował im spacer po okolicach miasta.
#### Winnica Meflakasti
;Trójka rozmówców wyszła z rezydencji i przeszła bez zbędnych ceregieli za miasto. W winnicy podziwiali wzgórza zieleniące się ładnie po roztopach.
- Logi: linki do logów z czatu. Powinny odnosić się do miejsc uniemożliwiających ich edycję po opublikowaniu. Przykłady z trzech różnych Sesji:
https://pastebin.com/raw/chwdp2137
https://krisaphalon.ct8.pl/get/2025-10-13_Velrose_podejmuje_zemste_na_zakonnikach
/Logi/Lorenzo i Gretrut zapoznają się z Alvarem Vonikurem.log
- PU: lista PU przydzielanych za udział w Sesji. Przykłady z pojedynczej Sesji:
- Velrose: 0.4
- Vanda Vanissa: 0.3
- Fredrick Flumiene: 0.3
- Objaśnienia: Informacje wewnętrzne w Repozytorium, wyjaśniające określone aspekty fabularne. Przykład z pojedynczej Sesji:
Atak był zaplanowany od tygodnia, włącznie z przekupieniem karczmarza.
Velrose ma osobiste porachunki z Zakonem.
Vanda dostarczyła truciznę do piwa zakonników.
- Efekty: Skutki fabularne Sesji, odzwierciedlane w innych miejscach w Repozytorium, takich jak nagłówki plików Postaci czy Wieści z Krainy. Przykłady z pojedynczej Sesji:
Śmierć dwóch rycerzy Zakonu Czerwonego Sokoła.
Spalenie karczmy podczas walki.
Velrose zyskała rozgłos jako wróg Zakonu.
- Komunikaty: Wiadomości wysyłane na kanały Discord, trafiające do określonych Postaci lub Organizacji. Należy stosować tu precyzyjny nick Postaci lub nazwę organizacji zawartą w Repozytorium, w katalogu
/Organizacje
. Dopuszczalne jest oddzielanie wielu adresatów tej samej wiadomości przecinkami. Przykłady z pojedynczej Sesji:Nocturnus Oris Custodia: W karczmie Pod Czarnym Tulipanem doszło do rzezi, w trakcie której rozpoznano troje znanych NOCy ludzi: Velrose, Vandę i Fredricka.
Karendar: Radnerak dowiedział się, że w jego ulubionej piwiarni w Nithal doszło do rzezi Czerwonoskołowców.
Velrose, Vanda Vanissa, Fredrick Flumiene: Napastnicy biorący udział w ostatnim ataku na Zakonników w karczmie w Nithal są niemile widziani przez jej stałych bywalców.
Szablon notatki z Sesji w Repozytorium¶
### {DATA}, {TYTUŁ}, {OSOBA ROZPATRUJĄCA: Narrator wiodący/Radny}
{Opis ogólny całej Sesji}
#### {Pierwsza Lokacja}
{Opis Sesji w pierwszej Lokacji}
#### {Druga Lokacja}
{Opis Sesji w drugiej Lokacji}
#### {Trzecia Lokacja...}
{Opis Sesji w trzeciej Lokacji...}
- Logi:
- {Pierwszy link do logów z Sesji}
- {Drugi link do logów z Sesji}
- {Trzeci link do logów z Sesji...}
- PU:
- {Nazwa pierwszej Postaci}: {Liczba otrzymanych PU za Sesję dla pierwszej Postaci}
- {Nazwa drugiej Postaci}: {Liczba otrzymanych PU za Sesję dla drugiej Postaci}
- {Nazwa trzeciej Postaci...}: {Liczba otrzymanych PU za Sesję dla trzeciej Postaci...}
- Objaśnienia:
- {Pierwsze objaśnienie}
- {Drugie objaśnienie}
- {Trzecie objaśnienie...}
- Efekty:
- {Pierwszy efekt}
- {Drugi efekt}
- {Trzeci efekt...}
- Komunikaty:
- {Nazwa Adresata pierwszego Komunikatu}: {Pierwszy Komunikat}
- {Nazwa Adresata drugiego Komunikatu}: {Drugi Komunikat}
- {Nazwa Adresata trzeciego Komunikatu...}: {Trzeci Komunikat...}
Przykład notatki z Sesji w Repozytorium¶
### 2025-03-01, Lorenzo i Gretrut zapoznają się z Alvarem Vonikurem, Rivian Devisson
Lorenzo i Gretrut przyszli z butelką dobrego wina do rezydencji Vonikur, w której porozmawiali z Alvarem.
#### Nithal
Lorenzo de Clemente oraz Gretrut Szpon teleportowali się do Nithal. Na targu miejskim nabyli butelkę Karmazynowego Pirata, za którą dali dziewięćdziesiąt talarów. Następnie, udali się do rezydencji Vonikurów.
#### Nithal/Rezydencja Vonikur
W rezydencji zostali podjęci przez gosposię, która kazała im czekać chwilę. Wkrótce zostali zaproszeni do salonu, w którym dali Alvarowi prezent, a następnie zagrali z nim w karty. Po partyjce makao, gospodarz zaoferował im spacer po okolicach miasta.
#### Winnica Meflakasti
Trójka rozmówców wyszła z rezydencji i przeszła bez zbędnych ceregieli za miasto. W winnicy podziwiali wzgórza zieleniące się ładnie po roztopach.
- Logi:
- /Logi/Lorenzo i Gretrut zapoznają się z Alvarem Vonikurem.log
- PU:
- Lorenzo de Clemente: 0.3
- Gretrut Szpon: 0.3
- Objaśnienia:
- Vonikurowie szukali od dłuższej chwili nowych wspólników, toteż Alvar podjął gości całkiem serdecznie.
- Alvar czeka na instrukcje od ojca odnośnie dalszych kroków, dlatego też był dość zachowawczy i nie ustalił nic, a jedynie podjął ich partyjką w karty i rozmową.
- Efekty:
- Lorenzo i Gretrut nawiązali znajomość z Alvarem.
- Alvar dowiedział się o interesach Lorenzo w Nithal.
- Komunikaty:
- Gildia Kupców w Nithal: Lorenzo de Clemente zainteresowany jest współpracą handlową.